WorkCloud 3.7

Nyheter i appen:

Sedan tidigare finns det separata rapporter för modulerna affärsmöjligheter, offerter och ordrar. Nu har vi på önskemål från våra kunder tagit fram en kombinerad rapport av dessa tre moduler som heter ”Säljuppföljning”.

I denna kombinerade rapport kan du filtrera utifrån diverse olika parametrar och du hittar information om följande, i både antal och värde:

Affärsmöjligheter; Skapade offerter; Skickade offerter; Accepterade offerter; Ordrar

Rapport > Säljuppföljning

Rapport för att följa upp nedlagd tid per projekt med möjlighet till uppdelning per aktivitet.

Rapport för att följa upp nedlagd tid för en eller flera anställda med möjlighet till uppdelning per projekt samt aktivitet

Rapport > Projekthantering > Tid > Nedlagd tid per projekt / Nedlagd tid per anställd

I alla moduler som har fliken ”Ekonomi” (exempelvis Projekthantering och Arbetsorder) finns det alternativ för att inkludera och beräkna kostnader för nedlagd tid. 

Tidigare har det endast varit möjligt att ange ett manuellt värde för varje rapporterad tid under ”Timkostnad arbetstid.” Nu finns det möjlighet att hämta timkostnad för respektive anställd. För att sätta timkostnad per anställd går du till Time > Personalregister > Anställda > Välj en anställd > Klicka på fliken ”Budget & kostnader” > Ange kostnad under ”Timkostnad exkl. moms”.

Tidigare har det varit möjligt att skapa order på projektnivå. Nu är det även möjligt att skapa ordrar direkt kopplade mot ett specifikt delprojekt.

Detta kan göras på två sätt: 

1. Skapa order från fliken ”Order” i projektet, välj delprojekt vid export i dropdown för ”Koppla till delprojekt”.
2. Gå in på ett specifikt delprojekt och gå till fliken ”Order”.

Tidigare har du endast kunnat koppla en order till ett projekt. Nu finns det möjlighet att direkt från projektet koppla en eller flera ordrar i efterhand med hjälp av den nya knappen ”Koppla till befintlig order” under fliken ”Order”.

Nu kan du under fliken ”Order” i ett projekt koppla en skapad order till ett specifikt delprojekt via knappen med ikonen för länkning, i kolumnen ”Delprojekt”.

Per ärendetyp i ärendehanteringens inställningar kan du bestämma följande för fälten slutkund:

  1. Aktivera fälten för ”slutkund” som standard, låt användaren kunna stänga av dessa fält
  2. Aktivera fälten för ”slutkund” som standard, användaren kan inte stänga av dessa fält

Per ärendetyp i ärendehanteringens inställningar kan du bestämma följande för fälten slutkund:

  1. Aktivera fälten för ”slutkund” som standard, låt kunden kunna stänga av dessa fält
  2. Aktivera fälten för ”slutkund” som standard, kunden kan inte stänga av dessa fält

Förutom registrering av avvikelser (komptid/kompledig) som görs via kalendarium för ett specifikt datum så finns det nu möjlighet att korrigera det generella kompsaldot.

Denna funktionalitet passar exempelvis när du ska börja använda kompfunktionen i WorkCloud eller om alla anställda får X antal timmar komp vid årets början.

Time > Personalregister > Anställda > klicka på den blåa tiden i kolumnen ”Kompsaldo” (”Visa inskickade komptider”) > klicka på penn-ikonen (”Redigera kompsaldo”)

Möjlighet att ange ”Timkostnad exkl. moms” per anställd. Värdet från detta fält kan användas för att räkna fram kostnad för nedlagd tid i olika moduler.

Personalregister > anställda > Välj anställd > fliken budget & kostnader

Tidigare har det endast varit möjligt att ange ”Startdatum” och ”Slutdatum” för en uppgift. 

Nu kan du välja ett startdatum och istället ange ”tidsåtgång” i dagar eller timmar, så räknar systemet ut slutdatumet för uppgiften. Detta gäller även för de uppgiftsmallar som går att skapa och använda i diverse olika moduler.

Under inställningar för modulen ”Uppgifter” finns det möjlighet att skapa mallar som kan importeras i olika moduler. Nu implementerar vi ”Deluppgifter” även via uppgiftsmallar.

När en order omvandlas till en skarp faktura i Fortnox får fakturan dagens datum som som fakturadatum standard. Nu finns det möjlighet att sätta ett eget datum som fakturadatum, i samband med att underlaget skickas till Fortnox via API.

Tidigare har denna widget endast presenterat den inloggade användarens affärer. Efter önskemål från flera kunder har vi nu utökat så att du, om du har rätt behörighet, kan välja att se uppgifter från ”Alla aktiva affärer” eller ”Endast mina aktiva affärer”.

Nu är det möjligt att välja en eller flera användare i systemet och skapa massutskick via SMS.

Skapa ett SMS genom att klicka på ”+” knappen högst upp till höger i den blåa huvudmenyn och välj ”Skicka SMS”. Bocka i ”Välj användare” och markera de personer som du vill skicka SMSet till. 

Nu kan du ange en signatur som ska förifyllas i meddelandefältet när man skickar ett SMS, till exempel:

”Med vänliga hälsningar

Generella systeminställningar > Allmänna inställningar > Signatur i SMS

Ny modul anpassad för tillverkningsföretag. Kontakta oss för mer information.

Du har väl inte missat att ställa in dina GDPR-inställningar i WorkCloud?

Anonymisering, personsökning, säker identifiering och säkra uppgifter – klicka nedan för att läsa mer om hur du ställer in de olika funktionerna i WorkCloud. 

Önskar du instruktioner för WorkCloud?

Ta en titt i vår WorkCloud-manual för att se om du hittar de instruktioner som du söker.

Observera att manualen för närvarande är under uppbyggnad.

Kontakta oss

Kom ihåg att inte uppge några känsliga personuppgifter som t.ex. personnummer eller lösenord m.m. För mer information se vår integritetspolicy.

bli-uppringd-popup-iphone

Bli uppringd